Fem signalstreker: Når mobildekning blir big business

Når 80% av all mobildata nå erinnendørs, viser Telenor, Ericsson og eiendomsaktører hvordan dekning blir et felles ansvar – og et nytt konkurransefortrinn for bygg og byrom.

Når «full dekning» ikke lenger er nok, flyttes verdien fra rå båndbredde til opplevelsene, sikkerheten og datalagene som bygges på toppen av nettet.

Over 80 % av all mobildata brukes nå innendørs. I denne sesjonen deler netverks-strateger fra Telenor, teknologer fra Ericsson og fremoverlente eiendomsaktører veien mot et bybilde der «dekning» blir et felles ansvar – og en felles gevinst.

Telenor og Ericsson forteller hvordan fremtidens mobilløsninger vil arte seg, og der tettpakkede antenner integrert i bygg og handelsområder vil være avgjørende. For gårdeiere og retail-aktører kan dette endre spillereglene: fra å se nett som en driftskostnad, til der nøytral-vert eller private 5G-løsninger kan bli et konkurransefortrinn og gi bedre trafikkdata, kassefrie butikker, AR-navigasjon og nye inntektsstrømmer.

PANEL: Hybridarbeidets infrastruktur: Innendørs mobildekning som konkurransefaktor

Arbeid fra hvor som helst (Work From Home) har i Vesten stabilisert seg på 25%. Når hybridarbeid og digitalt samarbeid setter nye krav til byggenes infrastruktur, er god innendørs mobildekning hygienefaktor og en forutsetning for attraktive og funksjonelle bygg.

Gårdeierne har gjennom bransjesamarbeidet REDI/Proptech Norway samlet trådene om hvordan de skal tilnærme seg fremtidens tilkoblede eiendom. I denne paneldebatten møter eiendomsaktørene mobiloperatørene, teknologileverandørene og myndighetene til debatt om hvordan vi bygger robust digital infrastruktur innendørs: teknologi, ansvar og samarbeid og hva som skal til for at byggene våre møter fremtidens behov for sømløs mobildekning:

Event partners