Event speakers
See all speakers
Fra båndbredde til opplevelser, sikkerhet og nye inntekter – innendørs mobil er nå en hygienefaktor.
Når «full dekning» ikke lenger er nok, flyttes verdien fra rå båndbredde til opplevelsene, sikkerheten og datalagene som bygges på toppen av nettet. Over 90% av all mobildata brukes nå innendørs. Telenor og Ericsson forteller hvordan fremtidens mobilløsninger vil arte seg, og der tettpakkede antenner integrert i bygg og handelsområder vil være avgjørende. For gårdeiere og retail-aktører kan dette endre spillereglene: fra å se nett som en driftskostnad, til der nøytral-vert eller private 5G-løsninger kan bli et konkurransefortrinn og gi bedre trafikkdata, kassefrie butikker, AR-navigasjon og nye inntektsstrømmer.
Arbeid hjemmefra har i Vesten stabilisert seg på 25%. Når hybridarbeid og digitalt samarbeid setter nye krav til byggenes infrastruktur, er god innendørs mobildekning hygienefaktor og en forutsetning for attraktive og funksjonelle bygg.
Gårdeierne har gjennom bransjesamarbeidet REDI/Proptech Norway samlet trådene om hvordan de skal tilnærme seg fremtidens tilkoblede eiendom. I denne paneldebatten møter eiendomsaktørene mobiloperatørene, teknologileverandørene og myndighetene til debatt om hvordan vi bygger robust digital infrastruktur innendørs: teknologi, ansvar og samarbeid og hva som skal til for at byggene våre møter fremtidens behov for sømløs mobildekning: